De verkoop van smartphones in Nederland zit flink in de lift. Vorig jaar ging er een recordaantal van 4,6 miljoen stuks over de toonbank, zo’n 600.000 meer dan een jaar eerder.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeker GfK.

Vooral de introductie van toestellen met nieuwe mogelijkheden, zoals het snelle 4G zorgde de laatste maanden van het jaar voor een verkoopspurt, stelt het bureau.

Steeds meer mensen kiezen voor een telefoon met een groot scherm. Onder meer de phablet (smartphone met een schermgrootte tussen de 5,5 en 7 inch) wordt steeds populairder. Meer dan de helft van de verkochte smartphones heeft inmiddels een scherm dat groter is dan 4 inch. In 2012 gold dit slechts voor één op de drie toestellen.

Zwaar jaar voor consumentenelektronica

Ondanks de positieve smartphonecijfers, liep de Nederlandse markt voor consumentenelektronica vorig jaar klappen op. De omzet daalde ten opzichte van het voorgaande jaar met 16,5 procent naar 1,5 miljard euro.

De neergang is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de gebrekkige lust van consumenten om nieuwe televisies aan te schaffen. De tv-verkoop vormt met 56 procent nog altijd het grootste deel van de omzet van de elektronicamarkt.

Uit de cijfers die GfK verzamelde, blijkt ook dat de feestdagen niet zoals doorgaans de traditionele boost gaven aan de verkoop van consumentenelektronica. In het laatste kwartaal kwam de omzet uit op 396 miljoen euro, 10,9 procent minder dan een jaar geleden.

GfK ziet wel een positieve ontwikkeling op de audiomarkt. Daar was vorig jaar sprake van een groeiende vraag naar onder meer (mini)speakers.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl